Hvis du desværre ikke går og føler dig ligeså oplagt om morgenen længere som du har gjort og føler at det går ud over din energi og dit humør, så er der gode chancer for at du allerede har været hos din lokale sengemand og lavet elevationssenge testen på et par mulige kandidater. 

Før du går ud og bruger titusinde kroner på en ny fantastisk seng, så bør du kigge på om den dårlige søvn egentligt kommer fra sengen, eller de vaner du har før, under og om morgenen efter din søvn – der er nemlig mange gode vaner der er med til at sikre god søvn, som du kan prøve af helt kvit og frit. 

Før du sover

Før du sover er det værd at kigge på hvad du laver. Hvis du sidder med hovedet i telefonen eller ser din ynglingsserie på netflix, så er der gode chancer for at det er med til at gøre din søvn dårlig – det er nemlig ikke specielt godt for øjnene at blive bombarderet med lys før de skal falde til ro. Det kan godt være med til at gøre at du har sværere ved at falde i søvn og dermed ender med at ligge og glo i loftet. 

Før man skal sove får mange mennesker også ekstra god ro på ved at tage et langt bad og læse i en bog. Det er med til at få ro på sjælen og sikre at kroppen er dejlig varm og nede på jorden – det er få mennesker der kan falde i søvn lige efter en løbetur. 

Når du sover

Er det værd at have maven fuld af mad og ikke befinde sig i hverken et for koldt- eller for varmt rum – det kan i høj grad være med til at ødelægge kvaliteten af søvnen. Hvis du er smart (og har mulighed for at justere temperaturen) så bør du teste af med dig selv, om hvad der fungerer netop bedst for dig. 

Morgenrutinen 

En god morgen er virkelig vigtig for resten af dagen og mange mennesker er enten såkaldte B-mennesker eller A-mennesker. Når du er et A-menneske sætter du enormt stor pris på morgentimerne og du nyder at stå tidligt op. Hvis man har en god morgen i sit eget tempo vil man også opleve at man får nemmere ved at starte dagen godt ud, der er få ting der er værre end at stå op og skulle ud af døren med det samme.