Selvom man måske ikke skulle tro det, så er der en lang række forskellige regler der gælder, når man gerne vil markedsføre navne og andre varemærker. Det kaldes for forretningskendetegn og kunne eksempelvis være gucci meget ikoniske navn og print. 

Grundet internettets meget hurtige udvikling findes der mindst et par hundrede forskellige tolkninger af de samme lovgivninger online – og det duer ikke, når konklusionen på tolkningerne ikke er ens – de kunne potentielt bringe forretningsdrivende og uvidende sjæle i trælse og irriterende situationer. 

Derfor vil jeg herunder prøve at skabe klarhed over, hvad det helt præcist er man må og ikke må, når det kommer til online annocering og brug af forskellige varemærker i sin markedsføring.

Hvis du driver (eller har drevet) en virksomhed eller hjemmeside på et eller andet tidspunkt i dit liv, så er der gode chancer for at du også har arbejdet med Google Ads og såkaldt SEO (Søgemaskineoptimerng). SEO handler, kort sagt, om at få en bedre placering på Googles organiske søgeresultater ved at skrive godt og værdiskabende indhold til de \’bots\’ der \’crawler\’ din hjemmeside. 

På Google Ads kan du dog også købe annoncering og ryge direkte til tops på forskellige søgeord der matcher din butik – en utrolig smart og rentabel måde at skabe forretning på i en digital verden – der er dog bare ét problem.

Misbrug af varemærker

For bare et par år tilbage var det utroligt normalt for mange virksomheder at brug konkurrenters forretningskendetegn på Google Ads – såkaldt navne krænkelse i google ads
Så lad os sige at du lige har åbnet en butik der sælger luksusbiler og nu vil du gerne have hele verdenen til at vide det. For at få flest kunder kunne du selvfølgelig annocere og fremvise dine produkter (og dermed også dit brand) over dine konkurrenters hvis bare du annonceret på samme søgeord som de dukker op på. 

På den måde sikrer du dig at en person som leder efter en Rolls Royce også kommer forbi dit brand – hvis du vel og mærke har annonceret under rolls royce som søgeord. Det er med til at skabe unfair konkurrence og i værste fald en tur i retten. Hvis du gerne vil undgå at ende med at betale en ualmindelig dyr advokatbøde, så kan du med fordel \’bare\’ følge markedsføringsrettens bedste paragraf. §1 der handler om god markedsføringsskik overfor forbrugeren og konkurrenter.