I gamle dage var pressemeddelelsen den ypperste form for reklame. Virksomheder, organisationer og politikere brugte pressemeddelelser til at fortælle nye tiltag, nyheder og ting, som de synes at samfundet skulle vide. En pressemeddelelse består af en start, en midte og en slutning. Du skal altid starte med det vigtigste først, dernæst forklarer du lidt mere om, hvad pressemeddelelsen handler om for til sidst at komme med detaljer til læseren. Du kan frit bruge grafik og billeder til din pressemeddelelse og udtalelser fra dig selv, virksomheden og organisationen. Det vigtigste ved en pressemeddelelse er, at den skal have en eller anden form for nyhedsværdi. Det duer ikke at tale om noget, som ikke er nyt eller som var en nyhed for 14 dage siden. Det er ikke dig, der bestemmer om nyheden stadig er ny – det er dine læsere. Der er mange journalister, som skriver pressemeddelelser for virksomheder i dag, det behøver du ikke at gøre selv. En journalist ved hvordan han eller hun skal vinkle pressemeddelelsen, hvad der skal komme først og til sidst. På den måde ved du at pressemeddelelsen bliver lavet ’efter bogen’ og så skal du eller en af dine kolleger ikke gå og bruge kræfter med noget, I muligvis ikke har tid eller kompetencer til. Du kan også sende pressemeddelelsen til en avis og sørge for at der er en spændende og meget kort overskrift, så det fænger godt. Så er der større chance for at netop din pressemeddelelse ender i avisen og du kan være stolt af at din nyhed kommer ud til verden. Det dårlige ved pressemeddelelser er, at du reelt ikke ved, hvor mange mennesker, der har set eller læst den. Når kommunikation foregår online får du en fornemmelse af kommunikationens ”popularitet” men når det er i en avis, ved ingen om den overhovedet er blevet læst. Det er en god idé at kombinere pressemeddelelsen med en anden form for online kommunikation, på den måde når du bredere ud til flere mennesker og du har nemmere ved at ramme din målgruppe fra forskellige vinkler og på forskellige tidspunkter af døgnet. Spørg et online bureau om de kan være dig behjælpelig med at lave noget online markedsføring samt udforme pressemeddelelsen. Når du har begge kommunikationsaktiviteter vil du have større chance for at nå ud til flere mennesker på en gang, og med online delen vil nyheden kunne leve lidt længere tid end det ene døgn din pressemeddelelse er i avisen.